Музика та мистецтво слова

Музичне мистецтво 5 клас
Розкриття широкої палітри зв’язків музики з літературою через споріднені за характером образи. Порівняння музичних та літературних творів, які відображають різноманітні явища життя, зокрема, на прикладах вокальних (пісня, пісня-романс), хорових (кантата), та музично-сценічних (опера, балет, мюзикл) жанрів. Виконання народних та композиторських пісень, які розкривають основні завдання теми. Розвиток вокально-хорових навичок. Імпровізація простих мелодичних зворотів та ритмічного супроводу до пісень. Інтерпретація змісту прослуханих та виконаних музичних творів, вираження власного емоційно естетичного ставлення до них. Виявлення специфіки образної мови музичного мистецтва у порівнянні з образною мовою літератури. Засвоєння основних музичних понять і термінів: вокаліз, кантата, мюзикл, лібрето, сценарій. Усвідомлення явища синтезу музичного та літературного мистецтв у театрі і кінематографі.

Орієнтовний матеріал для сприймання:
С.Рахманінов. Вокаліз, Л.Ревуцький. Пісня, Р.Савицький. Варіації та тему пісні “Їхав козак за Дунай”, М.Лисенко. Кантата “Радуйся, ниво неполитая” (5ч. “Оживуть степи, озера”), М.Лисенко. Увертюра до опери “Тарас Бульба”, В.А. Моцарт. Хор “”Звідки приємний та ніжний той дзвін” з опери “Чарівна флейта”, С.Прокоф’єв. Фрагменти з балету “Попелюшка” (“Па-де-шаль”, “Аморозо”), українська народна пісня “Журавель”, П.Чайковський. Фрагмент 4ч. симфонії №2, українська народна казка “Чарівна скрипка”, закарпатські народні мелодії, грузинська народна казка “Чонгуріст”, грузинська народна мелодія, І.Крилов. Байка “Квартет”, В.Барвінський. Квартет для 2-х скрипок, альта і віолончелі (2ч.), К.Паустовський. “Старий кухар”, В.А.Моцарт. Концерт для ф-но з оркестром № 23 (фрагменти), В.Короленко. “Сліпий музикант”, Р.Роджерс. Фрагмент з к/ф “Звуки музики”.

Варіативний матеріал для сприймання:
В.Барвінський. Пісня без слів, Л.Бетховен. Обробка пісні “Їхав козак за Дунай”, С.Гулак-Артемовський. Фінал опери “Запорожець за Дунаєм”, П. Чайковський. Фрагменти з балету “Лускунчик, Л. Глібов. Байка “Музики”, В.Короленко. “Сліпий музикант” (епілог), П. Чайковський. “Імпровізація”, Л.Бетховен. Увертюра “Коріолан” (фрагмент, фортепіано), Л.Толстой. Сцена балу з роману “Війна і мир”, С.Прокоф’єв. Вальс з опери “Війна і мир”.

Орієнтовний матеріал для виконання:
О.Антоняк. “Ода пісні”, С.Климовський. “Їхав козак за Дунай”, українська народна пісня “Засвіт встали козаченьки”, О.Янушкевич. “Веселкова пісня”, норвезька народна пісня “Чарівний смичок”, А.Житкевич. “Все це потрібно мені”, українська народна пісня “Ой на горі та й женці жнуть”, Р.Роджерс. “До-ре-мі” (з к/ф “Звуки музики”).

Варіативний матеріал для виконання:
Б.Фільц. “Любимо землю свою”, О.Семенов. “Звучи, рідна мово”, І.Кириліна. “Пісенька”, В. Книш. “Запорожців слава”, українська народна пісня “Ой, на горі жита много”, українські колядки та щедрівки, М.Балема. “Ми вірні друзі”, А. Мігай. “Казковий бал”, В. Книш. “Щедрий вечір”, Н. Красоткіна. “Прекрасні звертання”.
Після закінчення вивчення теми:
Учень спостерігає:
- за інтонаційно-образним розвитком музики та виявляє спільне і відмінне між музикою та літературою у відображенні навколишнього світу;
розпізнає:
- основні засоби виразності, основні музичні жанри та їх
особливості у втіленні життєвого змісту;
порівнює:
- твори різних жанрів та образну мову музичних і літературних творів;
характеризує:
- особливості вираження життєвого змісту вокальними (пісня, пісня-романс), хоровими (кантата) та музично-сценічними (опера, балет, мюзикл) жанрами;
- особливості гри на різних музичних інструментах; наводить приклади:
- вокальної та інструментальної музики, взаємопроникнення різних видів мистецтв у відображенні життєвих образів;
виразно виконує:
- народні та композиторські пісні;
дотримується правил:
- фразування і дихання під час виконання музики;
імпровізує:
- прості мелодичні звороти, ритмічний супровід до пісень;
інтерпретує:
- зміст прослуханих та виконаних музичних творів;
висловлює судження про:
- специфіку інтонаційно- образної мови музики у порівнянні з іншими видами мистецтв;
- єдність музики і слова;
- художньо-образну палітру
українського пісенного фольклору та його життєвий зміст;
виражає та обґрунтовує:
власне емоційно-естетичне ставлення до музичних та літературних образів.


Вам можуть знадобитися:

Реферат: Майстерність гри на піаніно С. Рахманінова

Реферат з музики та мистецтва

Его имя стоит в одном ряду с прославленными именами пианистов-композиторов Ф. Листа и Ф. Шопена. Многочисленные звукозаписи сохранили для нас неповторимое звучание рояля под руками Рахманинова. А что может быть ценнее для любителей музыки, чем исполнение замечательных музыкальных произведений самим автором!.. Творчество Сергея Рахманинова оказало огромное влияние на исполнительское искусство двад...

Реферат: Унікальність Рахманінова

Реферат з музики та мистецтва

Итак, почему же Рахманинов? Действительно, сложно ответить, почему для нашей с вами беседы я выбрала именно этого великого композитора. На начальном этапе подготовки в моём сознании проносились множества фамилий, действительно великих композиторов с большой буквы: В.А. Моцарт, Ф. Шопен, Ф. Лист, Дж. Верди, Ж. Бизе, М.И. Глинка, М.П. Мусоргский, Н.А. Римский-Корсаков, наконец, П.И. Чайковский, А.Н....

Реферат: Життєвий шлях Моцарта

Реферат з музики та мистецтва

Летом 1791 Моцарт получил анонимный заказ на сочинение Реквиема (как выяснилось позднее, заказчиком был граф Вальзегг-Штуппах, овдовевший в феврале того же года). Моцарт долго не решался взяться за выполнение этого заказа не только из-за загруженности другой работой, но и из суеверия. Дурное предчувствие Моцарта сбылось: он умер от скоротечной болезни, успев написать только первые шесть частей Рек...

Реферат: Масова та елітарна культура

Реферат з музики та мистецтва

Особенности производства и потребления культурных ценностей позволили культурологам выделить две социальные формы существования культуры: массовую культуру и элитарную культуру. Массовой культурой называют такой вид культурной продукции, которая каждодневно производится в больших объемах. Предполагается, что массовую культуру потребляют все люди, независимо от места и страны проживания. Это культу...

Реферат: Лисенко Микола Віталійович – видатний музичний та громадський діяч

Реферат з музики та мистецтва

У 1852 році хлопця відвезли до Києва в пансіон Вейля, звідки він, провчившись усього декілька місяців, переходить до іншого — пансіону француза Гедуена. У цьому закладі музика займала не останнє місце у вихованні та навчанні. Одинадцятирічний хлопчина показав себе майже одразу як у здібностях, так і в старанності. Літні канікули Микола завжди проводив у рідному селі. На той час туди приїжджав з П...

Реферат: Сергій Прокоф'єв

Реферат з музики та мистецтва

Советский композитор, пианист, дирижёр. Народный артист РСФСР (1947). С 1902 занимался композицией у Р. М. Глиэра. С 1904 учился в Петербургской консерватории у Н. А. Римского-Корсакова (инструментовка), А. К. Лядова (композиция), Я. Витола (музыкально-теоретические дисциплины), А. Н. Есиповой (фортепьяно), Н. Н. Черепнина (дирижирование); окончил её как композитор (1909) и пианист (1914). В годы ...

Реферат: Василь Барвінський

Реферат з музики та мистецтва

За свою багатовікову історію український народ створив високу мистецьку культуру. У невичерпній скарбниці музичної України – могутня сила дум та історичних пісень, чистота і ніжна краса ліричних, безжальна викривальність сатиричних, життєлюбність жартівливих пісень, мистецька довершеність поліфонічного народного багатоголосся, розмаїта інструментальна культура, що корінням своїм сягає вглиб століт...

Реферат: Людвіг ван Бетховен

Реферат з музики та мистецтва

Тяжка політична атмосфера і повна глухота доводять Бетховена до відчаю. Він все більше відчужується від людей, а з найближчими спілкується з допомогою “розмовних” зошитів. Матеріальне становище його теж незавидне. В Європі появляються нові віяння і творчість Бетховена не знаходила розуміння. За допомогою друзів було організоване виконання його Дев’ятої симфонії, але автор її вже зовсім не чув і ті...

Реферат: Життя Бетховена

Реферат з музики та мистецтва

В жизни многих людей когда-нибудь наступает моменты, требующие локализации всех жизненных сил. Кому-то здесь везет больше, кому-то меньше. Что значит для человека потерять слух? Когда ты уже не можешь делать какие-то привычные и очевидные вещи, когда слышишь только изнуряющий шум, пронизывающий всю голову, и осознаешь, что жить с этим придется долгие годы, без пения птиц, звуков прилива, даже ст...

Реферат: Пісні українських радянських композиторів

Реферат з музики та мистецтва

В українській радянській музиці помітне місце посідає пісня. В ній відбиваються важливі події нашого суспільного життя, розкриваються почуття людей, їхні думки, прагнення, мрії. Вона нескладна для сприйняття і виконання, отже більш доступна широким масам, ніж інші музичні жанри. Звідси й назва її — радянська масова пісня. Наші музично-культурні діячі вважали, що через пісню лежить найкоротший шля...